Dano Aleksos paroda „Pakeista paskirtis“ Alytaus Audiovizualiųjų menų centre
Ši paroda yra didesnio (AV17) galerijos vykdomo projekto dalis, kurio metu Lietuvos tarpdisciplininių ir šiuolaikinių menininkų kūryba yra pristatoma nuo sostinės nutolusiuose Lietuvos miestuose. Be Dano Aleksos solinio pristatymo, rugpjūčio mėnesį Jonavos kultūros centro ekspozicinėje erdvėje buvo pristatyta Deniso Kolomyckio paroda „Femina“, o gruodžio mėnesį VDA Telšių galerijoje duris atvers Jurgos Barilaitės instaliacijų paroda „Dugnas“.
Danas Aleksa – konceptualus tarpdisciplininio meno kūrėjas, dirbantis su skulptūros, objekto, performanso bei video menu. Pagrindinės menininko kūrybos ašys yra laikas ir vieta bei jų tarpusavio santykis. Autoriui svarbus visuomenės ar gamtos prisitaikymas prie nuolat kintančių sąlygų ir kontekstų. Jo kūryba dažnai susijusi su konkrečia erdve, neretai pamiršta ar net likusia paraštėje. Pasitelkdamas kasdienybės motyvus Danas Aleksa tyrinėja žmogaus bei asmeninį santykį su vieta, jos kaitos, nykimo, ar destrukcijos procesais. Menininko jautrumas vietai parodų žiūrovams atveria dažnai nepastebimus mus supančius kultūrinius kontekstus.
Personalinėje parodoje „Pakeista paskirtis“ buvo pristatyti naujausi Dano Aleksos kūriniai – skulptūriniai objektai, kuriais menininkas plėtojo savo kūryboje svarbią nykimo estetikos temą. Parodos kūrinių idėja kilo prisiminus religinės paskirties pastatus, kurie sovietmečiu buvo paversti sandėliais, sporto salėmis, ligoninėmis ir t.t. Daugelio tokių pastatų langai būdavo uždengiami grotomis, kurios atkartodavo langų angokraščius. Tame menininkas įžvelgė paradoksalias priešpriešas, kuriose susiduria neturintis rėmų metafizinis bekūniškumas ir, tarytum siekiantis jį apriboti ir sunaikinti, fizinis barjeras. Parodos darbai sukurti reflektuojant apleistos sinagogos, kurioje šiuo metu yra įsikūręs Audiovizualiųjų menų centras, architektūrą ir kontekstą. Besikeičianti sinagogos paskirtis pereina nuo dvasiškumo, iki destrukcijos, o po to prie kultūros ir išsaugojimo. Atkartodamas prieš renovaciją buvusias grotas, autorius tarsi sujungė vienos vietos praeities ir dabarties įvaizdžius. Universali paveldo ir jo padėties šiandieninėje visuomenėje problema jautriai atskleidžiama tiek skulptūriniuose objektuose, tiek ekspozicijoje, taip atkreipiant dėmesį ir į sinagogos erdvę. Danas Aleksa įtraukė žiūrovą į parodoje kuriamą atmosferą ir skatino pasvarstyti apie savo santykį su mus supančia ir nuolat besikeičiančia aplinka.
Danas Aleksa (g. 1971) – 1997 metais įgijo skulptūros magistro laipsnį Vilniaus Dailės akademijoje. 2012-aisiais tapo Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos nariu. Menininkas aktyviai dalyvauja personalinėse bei grupinėse parodose, tarptautinėse rezidencijose. Dano Aleksos kūriniai yra papildę Vilniaus bei kitų Lietuvos miestų viešąsias erdves.
Projektą finansavo Lietuvos kultūros taryba.